Rozwój osobisty

Cliché uważności

By 19 marca 2020 No Comments
zdrowie" data-max-rows="2">

W ostatnich latach nieustannie krzyczą o cudach nowej wersji pozytywnej psychologii, która wymaga uważności. Zastanawiam się więc, czy zawiera ona jakąś substancję, czy jest to kolejna mantra psychologii pop, która czeka na odepchnięcie przez kolejny trend. Czy to nieuzasadnione panaceum jest kolejnym placebo, które twierdzi, że ma cudowne wyniki lub ma sens terapeutyczny? Moim celem tutaj jest zbadanie pochodzenia, podstaw i potencjalnej wartości psychoterapii uważności - i jej związku z hipnoterapią.

Po raz pierwszy poznałem tę koncepcję, biorąc udział w trzydniowych warsztatach, które dwóch psychologów odbyło razem na dorocznej konferencji w grudniu w Hilton Head w Południowej Karolinie. Wśród prelegentów byli: dr Mark S. Weisberg, uznany organ zajmujący się uzdrawianiem ciała i umysłu, praktykujący w Minnesocie, oraz Ronald D. Siegel, PsyD, powiązany z Harvard Medical School. Od tego czasu znam pracę Richarda J. Davidsona, doktora z Harvardu, naukowca z University of Wisconsin-Madison oraz dr Tenzina Nagiego z Emory University w Atlancie.

Powszechnym tematem jej pracy jest przekonanie, że skupiona uważność może i będzie wpływać na fizjologiczną strukturę ciała, a także może wpływać na problemy behawioralne. Wydaje się, że jest to część kontinuum umysłu i ciała, które badało rolę stresu w ciele, a także pozytywny wpływ medytacji współczucia na wytwarzanie kortyzolu związanego ze stresem i obecność oksytocyny w jamie czaszki. Dr. Davidson koreluje to ostatnie z wyzwalaczami negatywnego stresu - im więcej oksytocyny, tym bardziej tolerancyjny człowiek staje się wobec negatywności.

Nie możesz powiedzieć słowa Uważność nie myśląc jednocześnie o buddyzmie - fakt, który nadaje mu quasi-religijny smak. Rzeczywiście, nie powinno to dziwić, odkąd Dr. Nagi jest nie tylko Tybetańczykiem i byłym mnichem, ale także posiada stopień naukowy Geshi Lamrimpa, co odpowiada doktoratowi z nauk buddyjskich. Ja też mam Dr. Seal spotkał się kiedyś na sympozjum, podczas którego przedstawił się Jego Świątobliwość, 14. Dalajlama Tybetu. Na tym samym spotkaniu dr Davidson Jego Świątobliwość Jego Najmłodsza Świętość. Związek buddyjski i wpływ na psychoterapię uważności są zatem bardzo dobrze ugruntowanym faktem.

Każdy, kto studiował buddyzm tylko minimalnie, rozpozna, że ​​„właściwa uważność” jest na siódmym miejscu Szlachetnej Ośmiorakiej Ścieżki Buddy. W rzeczywistości jest to jeden z trzech elementów rozwoju mentalnego ścieżki - pozostałe dwa to „właściwy wysiłek” i „właściwa koncentracja”. Pierwsze kazanie Buddy po oświeceniu zawierało cztery szlachetne prawdy, przy czym ostatnia była ścieżką do oświecenia, która obejmuje uważność. Ponieważ praktykujący buddyści postrzegają tę ścieżkę jako odpowiedź na duchową całość, w rzeczywistości bardzo łatwo jest ją zsekularyzować jako interwencję psychoterapeutyczną.

Większość badań opublikowanych w ostatnich latach mówi o niezwykłych wynikach, które zostały osiągnięte, gdy temat skupia się bardziej na teraźniejszości i miejscu. To właściwie najlepsza definicja, jaką mogę znaleźć dla uważności. Jakoś jednak nie wierzę, że obecny entuzjazm do tego tematu w pełni uznaje jego prawdziwe znaczenie i implikacje. Rzeczywiście, zdolność skupienia umysłu ma głębsze skutki.

Aby to zrozumieć, trzeba przezwyciężyć quasi-religijne implikacje i zbadać twardą naukę, którą można znaleźć, badając jej neurologiczne podstawy. Na niektórych moich kursach zwracam uwagę, że grubość sieci neuronowych w różnych strukturach mózgu koreluje bezpośrednio ze zwiększoną funkcjonalnością. Możesz to przetłumaczyć, aby funkcje dostępne w tym obszarze zostały rozszerzone. Na przykład, jeśli obszar zagęszczonych sieci neuronowych jest powiązany z pisownią, matematyką, pamięcią itp., Możesz wykonywać te zadania na wyższym poziomie. Odkryto to pośmiertnie Czasopismo Człowiek stulecia, Albert Einstein, miał grubsze niż zwykle płaty ciemieniowe.

Udoskonalone struktury mózgu znaleziono również u długoterminowych medytujących, grupy, która może być uosobieniem praktyków uważności. Odkryto, że na ogół miały grubszy układ aktywacji siatkowej i prawe korowe przedczołowe. Uważa się, że ta pierwsza, zlokalizowana w pniu mózgu, ma wiele wspólnego z ludzką świadomością. (Dlatego jest głównym celem znieczulenia chemicznego.) Ten ostatni zapewnia wyższe funkcje mózgu, takie jak hamowanie i przypisywanie znaczenia. Oferuje także dodatkową usługę umożliwiającą selektywne myślenie. Z tego powodu zwiększone kompetencje w tej dziedzinie są tak ważne dla hipnoterapeutów i wszystkich zainteresowanych osobistą transformacją.

Jest jeszcze jeden bardzo ważny obszar mózgu, który również należy wziąć pod uwagę. To przednia kora obręczy znajduje się głęboko w mózgu i przed układem limbicznym. Pomyśl o tym jak o przełączniku naszych myśli. Podczas gdy niektórzy, jak znany neurobiolog z University of Pennsylvania Andrew Newberg, promują cudowną wartość aktywowanego ACC, inni ostrzegają jak Dr. Daniel Amen, psychiatra, który przeskanował ponad 40 000 mózgów, zanim ta struktura może stać się nadaktywna, powodując szereg problemów ze zdrowiem psychicznym. Zrównuję to również z długoterminowymi negatywnymi skutkami nadmiernej wielozadaniowości.

Zamiast skupiać się na niemal mistycznej jakości uważności, sugeruję, że każdy, kto interesuje się ludzką transformacją - co mam na myśli psychicznie i fizycznie obejmuje rozwój podwyższonego poziomu kompetencji - powinien skupić się na dwóch istotnych faktach. Po pierwsze, zwiększone wykorzystanie obszaru funkcjonalnego mózgu prowadzi do wyższego poziomu kompetencji. Nie ogranicza się to tylko do obszarów, które mają tendencję do rozwijania się w umysłach mistrzów uważności. Moje wnioski pochodzą nie tylko z badań z medytującymi, ale także z patrzenia na niesamowitych geniuszy, w tym tych, u których zdiagnozowano zespół Savanta. Po drugie, uspokajając mózg - zwłaszcza ACC - więcej energii i koncentracji można zastosować w tym procesie budowania umiejętności.

Co to ma wspólnego z hipnoterapią? Moją definicją hipnozy jest to, że jest to proces, który zmniejsza oporność wzoru, to znaczy neurologiczną odporność na zmiany i zwiększa skuteczność myślenia selektywnego. Proces ten ma zwykle efekt uboczny polegający na uspokojeniu nadaktywnego ACC. Dlatego zwiększoną świadomość wynikającą z hipnozy można przypisać przede wszystkim jej. Po drugie, struktura selektywnego myślenia mózgu - prawa kora przedczołowa - odgrywa rolę zarówno w hipnozie, jak i uważności.

Podczas gdy hipnoza ma tendencję do majstrowania przy tych samych częściach mózgu, które biorą udział w wysiłkach uważności, nie jest wystarczająca, jeśli chodzi o to, aby naprawdę przynieść korzyści osobie na dłuższą metę. Oczywiście dotyczy to tylko sytuacji, gdy pacjent ciągle ćwiczy autohipnozę przez dłuższy okres czasu. Jeśli hipnoza naprawdę ma mieć pozytywny wpływ, należy ją ćwiczyć regularnie i stymulować i poprawiać coś więcej niż tylko prawidłową korę przedczołową i system aktywacji siatkówki. Zauważ, że zaawansowani medytujący buddyści uczestniczą również w medytacjach analitycznych wyższego poziomu i praktykach tantrycznych, które obejmują bardzo szczegółowe wizualizacje skomplikowanych mandali, a nawet ruch kropli energii w ich ciałach. Rzeczywiście uważność jest tylko pierwszym krokiem. Brak bezpośrednich i kompleksowych umiejętności wizualizacji oznacza, że ​​typowa hipnoterapia nie jest wystarczająca. Jest to problem, który chciałem rozwiązać za pomocą Advanced Neuro-Noetic Hypnosis TM.

Psychoterapia uważności wykazała wiele korzyści z długofalowych wysiłków, aby ćwiczyć trwałe skupienie umysłowe. Niestety obawiam się, że korzyści z dalszych testów nie zostaną osiągnięte, jeśli trend ten będzie postrzegany jako panaceum. Niewątpliwie ostatnie badania pokazują zdolność osoby do fizycznej zmiany mózgu poprzez kierowanie treścią swoich myśli. Widzę to tylko jako pozytywny krok w kierunku znacznie większego zrozumienia ogromnej mocy transformacji, która jest w każdym z nas.